Till senaste kommentaren

Hur tillämpar Marginalen Bank anhörighetsbehörigheten?

I förra veckan besökte jag tillsammans med en bekant en av våra Storbanker för att höra oss för vilka rutiner, som banken har för relationer med banken inom begreppet Anhörigbehörighet.

Eftersom jag har mycket pengar hos er, är jag angelägen om att mina anhöriga kan hjälpa mig om/när det händer mig något.

Vilka rutiner har ni lagt upp för detta?

Varför står det inget på er webbsida om hur man gör om man vill åberopa den lagtexten?

Kommentarer

  • Hej Mikael och tack för ditt inlägg!

    Anhörighetsbehörigheten, reglerad i Föräldrabalkens 17:e kapitel, är i allra högsta grad gällande.

    I de fall en kund inte längre kan ta hand om sina ekonomiska angelägenheter är en anhörig enligt lag behörig att utföra kunds ordinära åtgärder som har anknytning till kunds dagliga ekonomiska ärenden.

    Banken har i sina rutiner tagit höjd för situationer där lagrummet är tillämpligt. Om du själv skulle hamna i en sådan situation att dina anhöriga har en s.k. anhörighetsbehörighet, behöver den/de anhöriga kontakta Marginalen Banks kundservice. Marginalen Bank kommer i sin tur behöva inhämta en del information från din/dina anhöriga för att verifiera denna behörighet, t.ex. ett person- eller släktbevis från Skatteverket, ID-handling, etc.

    Vi använder oss av svenska bankföreningens riktlinjer helt och hållet gällandes detta. Mer information finns att ta del av här.

    Vi önskar dig en fin dag!
    Med vänlig hälsning,

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.