Välkommen till Marginalen Banks Kund-forum!
Vi hjälper gärna till att besvara allmänna frågor eller funderingar. Vi har därför sammanställt de vanligaste frågeställningarna här bredvid. Hittar du inte det du söker så ställ gärna din fråga till oss så besvarar vi den inom 24 timmar under vardagar 08-17.
För mer specifik hjälp vänligen logga in på internetbanken och skicka ett meddelande till oss!❤️
Marginalen Bank grundades 2010 och har idag runt 300 000 kunder. Vår vision är att bidra till en bättre värld genom att skapa ekonomiskt försprång till människor som söker en bank och partner som inte bara tittar på siffror utan lika mycket på idéer och framtid. Mer om oss hittar du här
När du ansökt om ett fasträntekonto kommer det att öppnas ett likvidkonto. Det är till detta likvidkonto du gör din insättning på minst 40 000 SEK. Man kan endast göra en insättning till ett likvidkonto innan det kapitalet inom 1-2 bankdagar förflyttas per automatik till ett fasträntekonto och binds på den bindningstid du valt.
Man kan endast göra en insättning till ett likvidkonto. Gör du fler insättningar till ett likvidkonto kan vi ej garantera att hela beloppet binds, då kan det bli så att det resterande beloppet ligger kvar på likvidkontot. Likvidkontot har ingen ränta. Du kan läsa mer om detta i denna tråd. Det går inte heller att göra insättningar till ett bundet fasträntekonto.
När fasträntekontot sedan löper ut kommer kapitalet att förflyttas tillbaka till det kopplade likvidkontot så att det blir tillgängligt för dig att ta ut inne på "Betala & överför".
Vi önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning,
Vad skall jag göra för att få ut mina pengar?
Mvh
Ni kan flytta ditt kapital från likvidkontot via internetbanken. För att göra en överföring går ni in under Betala / Överför, där registrerar ni överföringen genom att fylla i clearing och kontonummer samt belopp överföringen ska till. Därefter ''Lägg till överföring'' samt ''Godkänn''.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Hur skaffar jag ett likvidkonto?
Du ansöker om ett fasträntekonto på vår hemsida. Det som öppnas då är ett likvidkonto som du överför kapitalet till.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Mvh, Felix
När kapitalet placerats tillbaka på likvidkontot efter att fasträntekontot förfallit ligger dem där tills du själv överför dem vidare.
Önskar du placera dem på ett nytt fasträntekonto behöver du öppna ett nytt fasträntekonto och överföra kapitalet till det nyöppnade likvidkontot.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Det har troligen öppnats ett Sparkonto eftersom att ni har ansökt om det. Det är ert likvidkonto som ni ska föra över pengar till för att binda upp pengarna på den önskade perioden.
Med vänlig hälsning,
Vilka siffror ska med?
Ska överföra från Nordea.
Varit med om detta förut men kommer inte ihåg vad problemet var...
För att registrera en överföring från en annan bank till Marginalen Bank behöver ni välja kontoöverföring, inte via bankgiro/plusgiro samt ange ditt clearing samt kontonummer som mottagare.
De fyra första siffrorna är clearingnummer och resterande är kontonummer.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Jag öppnade ett likvidkonto den 17/8-22.
Min fråga är: När (datum) måste jag senast sätta in pengar på detta konto?
Hälsningar
Anders
Du kan göra insättningen när du vill kontot avslutas inte.
Med vänliga hälsningar,
Är det för att ni vill hålla på pengarna? I ett år har ni hållit på dem nu sedan fastränte-kontot löpte ut.
Dessvärre kan vi inte se ditt konto via denna kanal, vi besvarar enbart generella frågor via forumet. Vänligen kontakta oss på 0771 717 710 eller via ett meddelande så kan vi titta närmre på detta.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag och helg!
Med vänlig hälsning,
Du kan självklart öppna flera fasträntekonton hos oss, vi har ingen begränsning på antal konton du kan ha.
Önskar du däremot att kapitalet ligger placerat på ett och samma fasträntekonto kan du välja att öppna ett sparkonto. Till sparkontot kan du göra löpande insättningar, när du sedan har önskat kapital kan du registrera en överföring på totala summan till det nyöppnade likvidkontot. Vi binder då om det till ett fasträntekonto.
Observera att vi har en beloppsgräns på sparkontot, det är 200 000 kr per dygn. Denna gräns kan vi höja tillfälligt. Den är då giltig i 24 timmar och återgår sedan till 200 000 kr.
Blir det aktuellt är du välkommen att kontakta oss på 0771 717 710 eller via ett meddelande i internetbanken så hjälper vi dig.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Det stämmer, det kommer bindas om till ett fasträntekonto när du gjort en insättning på minst 40 000 kr.
Du ser de aktuella räntorna på vår hemsida.
Ränteinformationen framgår genom att du klickar på ditt fasträntekonto i internetbanken eller appen.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag och helg!
Med vänlig hälsning,
Det stämmer, vi har en villkorsperiod på vårt stora sparkonto på 30 dagar. När du registrerar din överföring ändrar du datumet 30 dagar fram i tiden så kommer överföringen ske då. Detta ändrar du när du registrerar överföringen.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Du är välkommen att kontakta oss på 0771 717 710 eller via ett meddelande i internetbanken så hjälper vi dig att avsluta dessa konton.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning.
Satte in pengar på mitt nyöppnade likvidkonto den 10 oktober för vidarebefordran till fasträntekonto, 12 månader. Pengarna har ännu inte kommit in på fasträntekontot (idag är det den 26 oktober). Såg att det var något problem med fasträntekonto hos er. Vad är prognosen för öppning av kontot? Närifrån räknas räntan på pengarna? Är det från den 10 oktober?
/Björn
Det stämmer, just nu har vi en tillfällig driftstörning som gör att man inte ser sitt fasträntekonto i internetbanken. Du kan logga in i internetbanken för att se ditt konto.
Du är även välkommen att kontakta oss på 0771 717 710 eller via ett meddelande i internetbanken så hjälper vi dig att göra kontot synligt.
Räntan räknas från den dagen kapitalet ligger placerat på fasträntekontot.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Jag har 5 st likvidkonton 36 där alla tillhörande fasträntekonton avslutats.
Hur gör jag för att stryka likvidkontonen
Vi hjälper dig avsluta dina konton om ni önskar. Ni behöver kontakta oss med din begäran om avslut via en kanal vi kan verifiera dig. Ni kan skicka ett meddelande i inloggat läge på internetbanken alternativt ringa kundservice.
Ni kan kontakta oss på 0771-717 710
Öppettider vardagar 8-18
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Det går dessvärre inte att återanvända ett redan förbrukat likvidkonto. Du är välkommen att öppna ett nytt konto och placera ditt kapital på det nyöppnade likvidkontot.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Det går bra att ha flera fasträntekonton hos oss med samma bindningstid.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
ombindning när tiden gått ut. Man ska gå in två dgr före o klicka bort
Varför är det så? om man missar detta är det kört att få ut pengarna?
Varför inte ha det tvärtom- att man aktivt själv får VÄLJA ombindning när tiden gått ut.?
Vårt fasträntekonton med en bindningstid på tre månader, sex månader samt 12 månader har en automatisk ombindning. Denna behöver man ta bort om man inte önskar att kontot binds om. Skulle du missa att ta bort ombindningen två dagar innan förfallodagen har du 14 dagars ångerrätt från den dagen kontot bands om. Du kan då kontakta oss på 0771 717 710 eller via ett meddelande i internetbanken så hjälper vi dig med ett avslut.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Du kan ha flera fasträntekonton hos oss, vi har ingen begränsning på antal konton.
Insättningsgarantin gäller insatt kapital upp till 1 050 000 kr per person och inte per konto.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Har öppnat ett fast räntekonto, dårdet kommit in pengar.
EGter det hamnade resterande summa som sattes in på ett nytt likvidkonto. Jag uppmanades att öppna ett nytt fast räntekonto,för att de resterande pengarna skulle komma in på detta. Men nu har 1 vecka gått och pengarna från likvidkontot har ännu inte flyttats till fast räntekontot.
Vad behöver jag göra för att detta ska ske?
MVH Irene
Har du öppnat ett nytt fasträntekonto där ett nytt likvidkonto blivit synligt kan du registrera en överföring från ett förbrukat likvidkonto till det nyöppnade kontot. Vi binder sedan om det till ett nytt fasträntekonto.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag och helg!
Med vänlig hälsning,
/Kicki
Detta beror på om Likvidkontot är förbrukat sedan tidigare, ni kan dessvärre inte återanvända ett förbrukat Likvidkonto. Ni behöver då ansöka om ett nytt Fasträntekonto, därefter öppnas ett nytt Likvidkonto. Ni får gärna kontakta oss via en kanal vi kan verifiera dig så kikar vi på detta!
Ni kan skicka ett meddelande i inloggat läge direkt på internetbanken alternativt ringa oss på 0771-717 710.
Öppettider vardagar 8-18.
Vi önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning,
Jag undrar on en Likvidkonto också har Insättningsgaranti?
Ja det stämmer. Samtliga konton hos Marginalen Bank omfattas av den statliga insättningsgarantin på 1 050 000 kr.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Om ni önskar hantera en överföring från Stora Sparkontot behöver denna registreras 30 dagar fram enligt kontovillkor. Om ni önskar hantera överföring från Stora Sparkontot omgående tillkommer en avgift på 1% av uttaget belopp, dock minst 75 kr.
Detta gäller inte Sparkonto, endast Stora Sparkontot som inte längre finns för nyteckning.
Vi önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning,
Jag undrar om det tillkommer avgifter för att öppna likvidkontot?
Undrar också om det är någon avgift för att föra över pengarna till mitt Swedbank konto efter att bindningstiden löpt ut på fasträntekontot?
Det tillkommer ingen avgift när ni ansöker om Fasträntekonto. När ni ansöker om Fasträntekonto kommer ett Likvidkonto öppnas på din internetbank. Ni kan hantera uttag efter din bindningsperiod direkt via internetbanken/appen under ''Betala / Överför''.
Det tillkommer endast avgift om ni önskar hantera uttag under bindningsperioden. Avgift för uttag är 2 % årlig ränta på uttaget belopp för återstående sparperiod, dock minst 200 kr.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Jag har ett likvidkonto med namnet Likvidkonto 36 månader. Det öppnades 2020-11-12.
Jag har även ett Fasträntekonto 36 månader med förfallodatum 2023-11-18.
Varför heter mitt likvidkonto "Likvidkonto 36 månader"? Vad händer med mitt likvidkonto efter
36 månader, dvs. 2023-11-12? Har jag inget likvidkonto kvar efter 2023-11-12? Vart tar då pengarna på Fasträntekontot 36 månader vägen på förfallodagen 2023-11-18?
Bildas ett nytt likvidkonto automatiskt så mitt kapital kan överföras dit 2023-11-18?
Med vänlig hälsning
Bernd
Ett Likvidkonto är endast ett slusskonto kopplat till ett Fasträntekonto. Det är där du gör insättning för att beloppet ska placeras på ett Fasträntekonto. När Fasträntekontot avslutas betalas kapital och ränta ut till Likvidkontot igen för att du sedan ska kunna överföra beloppet till önskat konto. Likvidkontot ligger kvar tills dess att du önskar avsluta detta.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
Jag har inte fått svar på varför mitt Likvidkonto har namnet "Likvidkonto 36 mån".
Upphör det att gälla efter 36 månader frågar jag.'
Hälsningar Bernd
Anledningen till att det heter Likvidkonto 36 månader är för att du ska se vilken bidningstid Fasträntekontot kommer att ha, det vill säga 36 månader. Det är inte automatisk ombindning på Fasträntekonton med bindningstid 24 månader eller mer. Du får ca 30 dagar innan förfallodagen en påminnelse om att det närmar sig, så hinner du själv välja om du vill binda om kontot.
Gör du inget annat val förfaller Fasträntekontot efter 36 månader.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänliga hälsningar,
Hur betalas pengarna ut till mig från likvidkontot? Detta behöver göras utan tillgång till internetbank eller mobilt bankid.
För att göra en överföring från Likvidkontot behöver man logga in och hantera detta i våran app eller internetbank.
Har man inte möjlighet att hantera detta själv kan man kontakta oss på 0771-717 710.
Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänliga hälsningar,