Till senaste kommentaren

Hur ofta måste man fylla i kundkännedom?

Startade ett företagskonto i höstas och fick då fylla i kundkännedom. Det var helt ok. 12 maj i år fick jag mail att det var dags att uppdatera kundkännedom. Lite tätt tänkte jag nog men det kanske är en gång om året och man har samma dag för alla. Jag fyllde i och tänkte att nu dröjer det väl ett år eller så. Det tog 15 dagar.

Idag fick jag ett nytt mail om att "Nu är det dags att uppdatera den kundinformation vi har om dig." Uppdatera två gånger i månaden kan inte vara meningen med lagen om penningtvätt.

Försökte använda chatten för min fråga men när jag skrivit ner allt och klickat på skicka fick jag upp att det tvingats stänga chatten innan de hunnit svara på min fråga och att jag var välkommen en annan dag - Helt ärligt, det känns inte så.

Min fråga är: Hur ofta måste man fylla i kundkännedom?

Kommentarer

  • Hej Karin och tack för ditt inlägg!

    Vid bolagsändring efterfrågar vi alltid uppdaterad Kundkännedom.

    För mer information om din uppdaterade Kundkännedom och varför den skickats ut frekvent, kontakta oss per telefon 0774 - 45 45 41.

    Öppet helgfria vardagar 08.00 - 17.00

    Med vänlig hälsning,

    Maja F
  • Det har inte gjorts någon bolagsändring. Försökte ringa idag men blev bortkopplad - får väl försöka en annan dag
  • Hej Karin,

    Hänvisar till vad min kollega svarat sedan tidigare gällande uppdaterad kundkännedom, dessa uppgifter skall hållas aktuella vilket kan innebära att du kan få kompletterande frågor under kundrelationens gång.

    För mer information kontakta oss per telefon 0774 45 45 41.

    Med vänlig hälsning
    Nadja
    Nadja
  • Hej!
    Adderade ett särskilt företagsnamn (bifirma-namn) till vårt företag hos Bolagsverket. Inga andra ändringar på ägarinfo eller liknande. Fick brev från er om uppdaterad kundkännedom. Blev förvånad över att detta inte kan göras online. Blev ganska irriterad då Marginalen också har satt en snäv deadline, endast 7 arbetsdagar (!) fram då ni spärrar våra banktjänster/konton om ni inte har hunnit få och registrera den ifyllda luntan med formulär. Och sedan en till deadline, att ni avslutar engagemanget helt efter 17 arbetsdagar. Vad gör vi/ni om kuvertet med formulären försvinner med posten vilket inte är ovanligt. Vi kommer inte att veta om det och märker det först då ni spärrar vårt företags pengar. Jag blir nu tvungen att föra tillbaka hela vårt tillgodohavande till 0%-kontot hos vår affärsbank för att inte riskera att pengarna blir låsta hos Marginalen.

    /Örjan
  • Hej Örjan,

    Tack för ert inlägg.

    Från att vi skickar ut en kundkännedom så tar det 14 dagar innan vi spärrar kontot.

    Vi avslutar det först efter 30 dagar från att vi skickade ut kundkännedomen.

    Ni har även möjlighet att maila in detta till oss på

    kundservice.foretag@marginalen.se

    Önskar er en trevlig helg!
    Med Vänliga Hälsningar

  • Hej!
    Om posten slarvar bort brevet från er med blanketterna så spärrar ni alltså kontot utan att vi kunnat ana att det skulle hända. Ni hinner knappast skicka ut någon påminnelse inom detta snäva tidsfönster. Hur vore det om ni även skickade ut ett meddelande digitalt, kanske t o m använda ett ett webbformulär för att mata in uppgifterna som hos andra banker?
  • Hej

    Tack för ert inlägg.

    Våran kundkännedom finns på våran hemsida via följande länk:

    https://www.marginalen.se/foretag/kundservice/dokument-och-blanketter/?filter=234

    "Företag, Kundkännedom"

    Önskar er en fin eftermiddag!
    Med Vänliga Hälsningar
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.