Till senaste kommentaren

Vad händer när Fasträntekontot binds om per automatik på 12 månader?

Hej! Jag har en fråga om fasträntekonto 12 månader. Vad jag förstår så binds beloppet automatisk om efter bindningstiden, med samma bindningstid som den ursprungliga. Detta är ett villkor som negativt skiljer Marginalen bank från andra (nisch)banker.

Det står i era villkor: "För villkorsperiod upp till och med ett år förnyas villkorsperioden automatiskt med föregående villkorsperiod om inte Kontohavare meddelar Banken något annat."

Min fråga är: Hur tidigt och hur sent kan jag meddela banken att jag inte önskar förnya fasträntekontot? Kan jag t.ex. meddela banken redan samma dag som kontot öppnas? Kan jag meddela banken samma dag som det stängs? Hur skall meddelandet ske för att vara giltigt (telefon, mail, rekommenderat brev.....)?

Kommentarer

  • Hej Lennart,

    Fasträntekonton upp till 12 månader binds om per automatik om man inte kontaktar oss innan villkorsperioden går ut.

    Denna begäran kan vi ta emot via meddelande funktionen i internetbanken eller per telefon med vår kundservice.

    Du kommer få ett påminnelsebrev hemskickat om detta 30 dagar innan villkorsdagen.

    Vänlig hälsning,

  • Det står att det kostar 2% uttagsavgift,är det så även när bindningstiden har löpt ut
    Kostar det att ta ut pengarna efter 12 månader?

  • Hej Gabriel,

    Avgift för uttag är 2 % årlig ränta på uttaget belopp för återstående sparperiod gäller endast om man löser sitt Fasträntekonto i förtid.

    Om man låter bindningstiden löpa ut så får man ingen avgift.

    Vänlig hälsning,

  • Enligt Marginalens prislista kostar det 75 kr att göra en överföring. Gäller detta även efter bindningstidens slut för fasträntekontot om man väljer att avsluta istället för att binda om? Det sker ju då en överföring till likvidkontot, som jag förmodar kan vara i annan bank, men ni kan väl inte ta ut 75 kr för detta?

  • Hej Stefan!

    Ja, om du tar hjälp av kundservice för att göra en överföring så tillkommer en avgift på 75kr, du kan göra samma överföring kostnadsfritt från internetbanken.

    När ett fasträntekonto löper ut och man inte vill binda om det så överförs pengarna till ett Likvidkonto och ingen avgift tas.

    Vänliga hälsningar

    Anna Kundombudsman
  • Hej.
    Har idag ett Fasträntekonto 24 M, som jag efter förfallodatum delvis vill flytta till ett nytt Fasträntekonto 12 M och delvis överföra till min vanliga bank, hur fungerar det rent praktisk?

    Mv. Arne H

  • Hej Arne!

    När ett 24 månaders konto förfaller så förfaller det ut till ett Likvidkonto. Där kan du röra pengarna hur du vill. Vill du binda det på ett 12 månaders konto så måste du ansöka om detta. Det gör du HÄR

    Vänliga hälsningar,

    Anna Kundombudsman
  • "Likvidkontot sitter ihop med fasträntekontot och när din bindningstid går ut så faller beloppet ut på ditt Likvidkonto".

    Hmm, men tidigare har ni sagt att 12 mån kontot förlängs automatiskt med 12 nya månader, om man inte säger upp sparandet.

  • Hej Arne,

    det stämmer, det är vad som gäller för konton med 12 månaders bindingstid.

    Vänligen,

  • Hej,
    När ett 12-månaders fasträntekonto binds om efter 12 mån, kan jag då i samband med det öka beloppet (sätta in mer pengar på kontot)?

  • Hej Peter,

    Man kan tyvärr inte öka beloppet i samband med en automatiskt förlängning, men du är välkommen att ansöka om ett nytt fasträntekonto.

    Vänliga hälsningar,

  • Hej ! Förs räntan för 12 månaders bindningstid över på saldot..innan ni
    förlänger ytterligare ett år..så det blir ränta på ränta effekt.Går det att avsluta kontot under bindningstiden ?

  • Hej Monica,

    Man kan välja om man vill att räntan faller ut och blir en del av saldot inför den nya perioden. Villkoren gällande förtids/avslut av kontot kan du läsa högre upp i denna tråd

    Vänligen,

  • Hur ska jag förlänga min fasträntekonto som löper ut
  • Hej Sead!

    Du kan meddela oss detta via vår internetbank under fliken meddelande där du skriver till oss att du vill förlänga kontot. Du kan även kontakta oss via telefon på 0771 717 710.

    Du är så välkommen så!

    Med vänlig hälsning,
    Anna Kundombudsman

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.