Hur fixar jag BankID?

Hur laddar man hem BANK ID?

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Rolf,

    Det företag du väljer att ha som utställare (vanligtvis din huvudbank) hjälper dig att skapa ett BankID. Enklast brukar man kunna ordna det via internetbanken hos den bank som är utställare. Du måste även ladda ner säkerhetsprogrammet på denna sida.

    Vänliga hälsningar,

  • Hej!

    Jag är bara kund hos er. Hur fixar jag/ni till ett Bank-ID åt mig?

  • Hej Tjelvar!

    Vi är inte utställare av Bank-ID så om du inte har någon annan bank kan du beställa e-legitimation via Telia. E-legitimation är en form av Bank-ID.

    Vänliga hälsningar,

  • Hej. Kan inte ladda hem nya Bank-id p.g.a. gammal dator. Bra att inloggning med kod finns kvar-tag inte bort det för då måste jag ( och många fler) gå tillbaka till min gamla ång-bank.

  • Hej Kalle,

    Vi har inga planer på att ta bort Pinkod och kodkort gällande inloggning för Internetbanken, utan dessa kommer att bestå.

    Med vänlig hälsning,

  • Tänker ni bli utställare av bankid inom en nära tid?

  • Hej Iréne,

    Att skaffa BankID är självklart en ambition som vi har men i dagsläget är det inget som vi vet om.

    Vänlig hälsning,

  • Kommer ni att ha bankID nu? Jag tänker att att ni kommer att ändra inloggningsmöjligheterna 1 jan 2016!
    Har man bara er som bank går det inte att skaffa bankID!

  • Hej Mette,

    För närvarande har vi inte möjlighet att erbjuda Bank-ID. Vi har inget planerat datum för när detta kan vara på plats. Det går att begära inloggningsuppgifter via vår Kundservice per telefon. Du når oss på 0771 717 710 och vi har öppet fram till 21 ikväll.

    Med vänlig hälsning,

  • Vadå huvudbank som vanlig svenne har jag som många andra bara en bank och de e ni för tillfället. Så ni har bank id som inloggningsalternativ men kan inte utfärda ett? Gör om, gör rätt det är 2016 och har man endast internetbank som service borde man erbjuda bank-id.

  • Hej Niklas,
    Jag förstår dig helt. Vi ser över möjligheten att bli utställare för Bank-ID men har inget planerat datum för detta ännu. Det finns möjlighet att få tillgång till våra egna inloggningsuppgifter hos Kundservice genom en beställning via telefon. Vår Kundservice är tillgänglig via nummer 0771 717 710 och vi har öppet mellan 07.00 - 21.00 på vardagar och mellan 09.00 - 17.00.

    Med vänlig hälsning,

  • Dåligt!
    Kommer att byta bank vid årsskiftet eftersom jag vill kunna komma åt mitt konto enkelt o smidigt då ni nu är min huvudbank!

  • Jag likt de andra har också för avsikt att bara använda Marginalen som bank. Något som i fortsättningen blir problematiskt nu om ni samtidigt inte har några planer på att ordna med bankid. Likt föregående skribent är det nog aktuellt med ett byte även här.

  • Jag byter till madrassen där behövs inget id, men ja fattar säkerheten måste gå först t.o.m för säkert för era egna kunder. Huvudbank hakade ja upp mig på, vart i er information står det att OBS vi är ingen huvudbank så egentligen borde ni inte byta till oss då vi snart kommer införa ett säkerhetssystem vi inte ens har befogenhet att utrusta våra egna kunder med.. Lite plastigt känns det. Med det så har ja sagt mitt sista i detta. Skaffa bank id annars lämnar jag 31/12

  • Denna fråga är också aktuell för mig. Jag blir också tvungen att lämna om ni inte kan leverera ett vettigt inloggningssystem.

  • Hej
    Tack för era åsikter och synpunkter.
    Det går utmärkt att ha Marginalen Bank som huvudbank. Vi kan dock inte erbjuda Bank-ID men om man loggar in men PIN kod i kombination med kodkort kan man administrera sina konton via internetbanken.
    Vi väljer att ta bort den enkla inloggningen med endast PIN kod och Telias e-legitimation för att höja säkerheten.

    Vänligen

  • Så om man inte har en annan bank o på så sätt fixar bankid måste man alltid ha pappret med koder med sig för att komma åt sitt konto i mobilen!
    Nu har jag kunnat använda enkel inloggning.
    Känns inte som någon kundvänlig lösning.

    Varför kan ni inte ha bankid?
    Jag har ett lönekonto o ett sparkonto. Det innebär att jag endast behöver en bank. Förstår inte varför jag ska ha två för att min vardag ska fungera!

  • Hej Mette

    Det är tråkigt att vi inte kan motsvara dina förväntningar gällande internetbanken.

    Vi har inte kommit så långt idag men att bli utfärdare av Bank-ID är något vi undersöker för framtiden.

    Vänliga hälsningar

  • Undersöker kommer jag som kund inte långt med!
    Hur kan man ha ett inloggningsalternativ som man som bank inte själv kan förse sina kunder med? Helt obegripligt!
    Istället tar man bort det sätt som var enkelt att använda och som jag som kund kunde använda var som helst!
    Nu måste jag som sagt ha med mig ett papper med koder. Hur blir säkerheten där om jag tappar lappen ihop med min handväska?????

  • Undersöker för framtiden sades också för ett år sedan om man bläddrar uppåt lite på denna sida. Kan ni ge något mer konkret svar kring begreppet "framtiden"? Jag ger det till årsskiftet.

  • Ni skriver att ni ersätter med Telias e-legitimation? Nu råkar det vara så att dom har sedan en tid slutat dela ut sådana så den uppgraderingen blir nog snarare en låsning?? Bara en tanke.

  • Det är kul att det är många som uppskattar våra tjänster och vill ha ett BankID från oss. Ca 6.5 miljoner bankkunder har redan BankID idag, lösningen kan anses vara allmänt etablerad på svenska marknaden. Det finns alternativ i Marginalen genom pin/tan för dem som inte har tillgång till ett BankID.

    Vi arbetar nu för att kunna erbjuda utfärdande av BankID direkt från Marginalen inom en snar framtid men kan just nu inte ge någon utfästelse om datum för när det kommer vara genomfört. Vi har många samtidiga utvecklingsaktiviteter som är spännande och intressanta på gång inom Marginalen i dagsläget vilket innebär att prioriteringar ständigt behöver göras. Därför har det inte blivit infört än, men det är något som kommer att göras.

    Hälsningar

  • Bank ID är snart ett MÅSTE Försäkringskassan (om man vill ha smidig kommunikation med dom), skatteverket plus en massa andra kräver/förutsätter att man har Bank ID...
    SÅ nu får skynda på med detta annars lär x antal kunder byta bank

    och hur ska man tolka detta Tlias e-leg bort eller?

    "Vi väljer att ta bort den enkla inloggningen med endast PIN kod och Telias e-legitimation för att höja säkerheten."

    Johan Kundservice
    5 dagar sedan 

  • Hej Håkan

    Det stämmer ett Telias e-legitimation även plockas bort.

    Att ta fram Bank-Id är en lång process och som jag skrev tidigare så är det någonting som vi utvecklar jäms med många andra projekt inom Marginalen Bank.

    Vi har full förståelse för att våra kunder behöver göra ett val men hoppas att ni ser våra andra styrkor och fördela i oss som Bank. Vi har viljan att växa och jobbar hela tiden för att det ska vara till förmån för våra kunder.

    Hälsningar

  • Vad jag skulle vilja veta hur ni kan säga att Telia e-leg är en säkerhetsrisk när fk, skatteverket, kronofogden, pensionsmyndigheten etc. alltså dom större myndigheterna tycker att Telia e-leg är säkert.
    När ni stängde av mobilverifieringen så kontaktade jag er och fick rådet att skaffa Telia e-leg vart en kostnad på 400:- för id hos skatteverket plus en kostnad för kortläsare på 480:- hos Telia snacka om att lura era kunder ni måste ju ha vetat om detta då! Så nu har jag kastat 880:- kronor i sjön TACK SÅ MYCKET!!!!!!!

  • Håller fullständigt med Thomas!

    Svara på varför Telias e-leg är osäker när denna gäller hos så många andra, t.ex skatteverket när man deklarerar arbetsgivaravgifter m,m Skall man sluta använda
    Telias e-leg för dessa ändamål??
    Det där med att undersöka för framtiden sa Ni om möjligheten att utfärda företagskort
    för flera års sedan så det där med att utfärda bank-id kan man nog glömma!

    Lasse

  • För privatpersoner har Telia slutat ge ut nya Telia e-leg efter att det förekommit identitetsstölder och många banker idag stödjer inte längre Telias e-legitimation. Skatteverkets e-legitimation baseras visserligen på samma teknik som Telia e-legitimation men utgivningsprocessen skiljer sig vilket minskar risken för identitetsstölder. Skatteverkets e-legitimation används främst för inloggning mot myndigheter. För företag så finns en anpassad tjänst från Telia.

    Varför Marginalen Bank har beslutat att ta bort Telia e-legitimation för både privatpersoner och företag beror på att vi vill minska risken för identitetsstölder och på att vi vill öka säkerheten, renodla tjänster samt minska vår och våra kunders riskexponering.

    Vi beklagar missnöjet över detta beslut och hoppas att ni kan finna användning av några av de andra inloggningssättet istället.

    Hälsningar,

    Bästa svaret
  • Hur är egentligen tanken här. Att om man INTE har en annan bank förutom er, hur ska man då få tag på ett BANK ID eftersom det är bankerna som utfärdar bank id till privatpersoner. Vilket står klart och tydligt på bank ids hemsida.
    Ni utfärdar det ju inte själva, men kräver ändå att man som kund måste ha ett bank id för att logga in efter årskiftet, då det inte går med kod eller enkel inloggning längre.

    Nu har jag lyckligtsvis bank id genom Nordea. Men en vän till mig som ville byta bank och sa upp Swedbank för att flytta till er enligt mina rekomendationer, känner sig inte speciellt nöjd nu.

    Känns inte speciellt genomtänkt...

  • Hej Adriana

    Vi har inga krav på att man måste ha ett Bank-Id för att logga in i Internetbanken, däremot är det många som har Bank-Id genom annan utställare och då kan man använda sig av det.

    Efter årsskiftet kommer man fortfarande kunna logga in med pinkod och kodkort.
    Självklart ser vi till att alla kunder ska kunna logga in och hantera sina konton.

    Till sist vill jag bara beklaga att du lämnat rekommendationer till din vän som nu känner sig missnöjd. Så vill vi ju inte ha det. Förhoppningsvis så ser han/hon andra fördeler med våra produkter på Marginalen Bank.

    Är det så att din vän behöver hjälp med inloggningsuppgifter kan han/hon kontakta vår kundservice så hjälper vi till med det.

    Hälsningar

  • Flera inlägg belyser svårigheten med att ha sitt kodkort med sig. Jag har löst det genom att fota av det med mobilen, då har jag det tillgängligt när jag behöver det.

    Hälsningar
    Margaretha

  • Ni bör verkligen se över er kundservice.
    Idag har ni varken bank-id eller swish.
    Något som i princip alla andra banker har idag.
    Ni tittar på det är svaret som vi som kunder får. Men vi vill veta när det händer!
    Eller är det dags att lämna er o ha en annan bank?

  • Jag vill upplysa om att jag ställde frågan till banken för ca 4 år sedan ang ifall de skulle börja med e-legitimation och fick till svar då, att det skulle vara på gång...men nu har det alltså inte hänt ett dugg på den fronten och jag är ledsen att behöva säga att jag har absolut inget förtroende kvar för denna bank! Man är helt handikappad idag när man inte kan göra sina ärenden, eftersom allt är datoriserat och att man måste ha en e-legitimation för att överhuvudtaget kunna existera!! Jag ska nog ge upp denna bank och byta till en bank som fungerar i vårat datoriserade samhälle! Tycker att man som kund ska kunna få ett ÄRLIGT svar av banken, med ett datum, när e-legitimationen ska kunna erbjudas...inte hålla på att fråga ideligen, som jag har gjort under flera år! SVAR PÅ DETTA ÖNSKAS, TACK!

  • Man kan idag logga in i Marginalen via BankID samt med pinkod och kodkort för dem som inte har tillgång till ett BankID.

    Det är även kul att det är många som uppskattar våra tjänster och vill ha ett BankID utställt från oss samt Swish.

    Vi arbetar nu för att kunna erbjuda utfärdande av BankID direkt från Marginalen inom en snar framtid men kan just nu inte ge någon utfästelse om datum för när det kommer vara genomfört. Vi har många samtidiga utvecklingsaktiviteter som är spännande och intressanta på gång inom Marginalen i dagsläget vilket innebär att prioriteringar ständigt behöver göras. Därför har det inte blivit infört än, men det är något som kommer att göras.

    Vänligen

  • Inom en snar framtid innebär i min värld inom absolut max ett kvartal! Är det så vi ska tolka detta? Jag är precis liksom flera andra skribenter i denna tråd tvingad att byta bank pga er oförmåga att ge ut bank-id(något som borde vara en självklar service). Att hela tiden ha med sig ett kodkort är inte hållbart, bank-id är ett absolut måste!

  • Hej Henrik,

    Vi har idag som tidigare nämnt inget bestämt datum när BankID kan komma att skaffas men det är själklart en ambition vi har att kunna erbjuda det då vi vet att många av våra kunder önskar det.

    Det är tråkigt om du idag känner att du inte kan ha Marginalen som bank på grund utav dagens saknande av BankID men hoppas att du förhoppningsvis kan se andra fördelar med våra produkter.

    Vänlig hälsning,

  • Ursäkta att jag påtalar,
    Flertalet har påtalat under en ettårs period, påtalat att kunderna vill ha samma möjligheter som i andra banker - just nu erbjuder inte ni detta.

    Själv sitter jag med min gamla bank och betalar avgifter till dem för rädslan att Marginalen aldrig kommer bli en fullgod ersättare. Detta har jag gjort i ett års tid!!

    Ni har gjort jättemycket men tyvärr når ni inte ända fram.
    Sluta lova i snar framtid.

    Berätta isf att ni behöver ändra databaser och djuplodande systemfunktioner - allt vi ber om är transparens!!!
    Då behåller ni oss som kunder!

  • Det är kul att det är många som uppskattar våra tjänster och vill ha ett BankID utställt från oss samt Swish. Vi har inget bestämt datum när BankID kan komma att skaffas men det är självklart en ambition vi har att kunna erbjuda det då vi vet att många av våra kunder önskar det.

    Vänligen

  • Jag håller tummarna att ni kommer att införa bankID utställt från er och att ni även inför Swish för då blir jag glad. Inom en snar framtid handlar det om ett år då? Vet att man inte kan ändra saker med en knapptryckning utan att processen kan ta tid eftersom allt skall fungera fullt ut med bla säkerhet mm

  • Hej Tove

    Jag får hänvisa till tidigare svar gällande frågan.
    Se Johans svar lite längre upp i tråden.

    Hälsningar

  • måste ha bank id och swish funkar ju i hela samhället min ni är min enda bank ,kan ni snälla svara om det kommer att hända snart eller inte alls??

  • Vad är kodkort? I samband med pinkod.

  • Jag har ÄNTLIGEN BYTT TILL EN BANK SOM FUNGERAR! Det har varit många år med Marginalen Bank...många problem och faktiskt psykbryt för att de gör så många fel!
    Det har ju alltid varit så att de som har betalningsanmärkningar har svårt att få ett riktigt Visakort...MEN, till er som fortfarande väntar på att ni ska få Bank ID och Swish, samt alla andra funktioner som man måste ha för att fungera i samhället idag, kan jag tala om att jag har haft denna bank sedan 2008 och inte ett dugg har hänt i deras utveckling, tyvärr bara tvärtom! Tomma löften är det enda löftena som de har klarat av att hålla! Kan här tipsa er om att Länsförsäkringar Bank har tagit bort regeln om att inte bevilja ett riktigt Visakort, (betalkort), till de som av någon anledning fått betalningsanmärkningar! Så, gör som jag...BYT BANK!! Jag känner mig nu som en värdig medborgare, som kan sköta mina ärenden som alla andra, och bara känslan av att ha Swish är underbar! Grattis till er som nu byter till Länsförsäkringar och EN RIKTIG BANK!! 😀 Jippie...jag kan existera igen :))

  • Tack för tipset, konto öppnat o bank-id fixat

  • :=)

  • Nu har även vi tröttnat på att vänta på att kunna ha en bank som fungerar!
    Vi har nu bytt till Länsförsäkringar Bank som är en fungerande bank med båda kort, Bank ID och Swish.
    De tyckte att det var väldigt underligt att Marginalen Bank har BankID som inloggningsalternativ då ni inte själva har den tjänsten!
    Att ni inte kan ge oss kunder den servicen eller säga när det kommer är under all kritik!
    Ser man på de svar ni har gett i den här tråden så verkar det vara ett standardsvar att det är på gång. Ni har sagt samma sak nu under hur lång tid som helst!
    I dagens samhälle är BankID nästan ett måste.
    Som det är nu måste man ha er + en annan bank för att kunna ha Bank ID. Vilket man måste ha för att kunna logga in här!!!!!
    Nu känns det jättebra och jag kommer inte att rekommendera er som bank till någon!

  • Hej Mette
    Tack för dina synpunkter.
    Vi förstår att Bank-ID är en viktig del av vardagen men dessvärre kan jag inte säga när vi kan ge ut detta i nuläget men det är en ambition vi har.
    Vänligen
    Johan

  • Det sa ni för ett år sedan också!
    Hur kan man ha BankID som inloggningsalternativ när man inte själv som bank inte är utställare av det?
    Osmart!
    Nu har vi tröttnat och bytt bank!

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.